Konflikt interesów w zamówieniach udzielanych w ramach projektów unijnych
Przestrzeganie procedur przy udzielaniu zamówień realizowanych w ramach projektów unijnych należy do kluczowych obowiązków beneficjenta, a nieprawidłowości z tym związane są jedną z najczęstszych przyczyn orzekania o konieczności zwrotu dofinansowanie.
Wśród procedur, o których trzeba pamiętać jest również obowiązek przeciwdziałania wystąpieniu konfliktu interesów.
Konflikt interesów
Konflikt interesów to sytuacja, w której bezstronność i niezależność osób zaangażowanych w proces przygotowania lub prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia lub mogących wpłynąć na wynik tego postępowania jest bezpośrednio lub pośrednio zagrożona przez ich interesy osobiste, finansowe lub ekonomiczne. W powyższy sposób konflikt interesów definiują obowiązujące beneficjentów przepisy Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021–2027 (pkt 6 sekcji 3.2.2.).
Jednocześnie, stosownie do postanowień pkt 7 i 8 sekcji 3.2.2 Wytycznych, w celu uniknięcia konfliktu interesów, w przypadku beneficjentów, którzy nie są zamawiającymi w rozumieniu prawa zamówień publicznych (PZP), zamówienia nie mogą być udzielane podmiotom powiązanym z nim osobowo lub kapitałowo, z wyłączeniem zamówień sektorowych i zamówień określonych w sekcji 3.2.1 pkt 2 lit. i-k.
Czynności związane z przygotowaniem oraz przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia wykonują osoby zapewniające bezstronność i obiektywizm. Osoby te składają oświadczenie w formie pisemnej lub w formie elektronicznej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta